КРІЗЬ ВІКИ: ВІАДУК

ВІАДУК

15jpg

У Західній Україні донині збереглися 6 віадуків – три з них на Тернопільщині, розташовані у Буцневі, Плебанівці і Кровинці, один на Івано-Франківщині та два на Львівщині.

Окрім свого транспортного призначення, ці аркові споруди ще й ваблять око мандрівника своєю величчю та красою. На межі сіл Острів та Буцнів такий залізничний міст почали будувати у
1895 році за проєктом італійського архітектора Цидуліні і вже через два роки завершили. Будівництво залізниці взяла на себе компанія «Г. Грегенсен і сини».

До участі активно залучали місцеве населення: камінь добували неподалік із місцевої скали і власники коней перевозили його до місця будівництва підводами. Для цього через Містечок і вулицю Серет було спеціально прокладено вузькоколійку для коней. А з усіх навколишніх сіл масово скуповували яйця, які домішували у вапняний розчин.

З відкритих джерел відомо, що у фундамент однієї з опор будівельники вмурували старовинний меч як оберіг. Під час Першої світової війни російські війська, відступаючи з Галичини, замінували віадук і висадили в повітря його центральну арку. Відразу ж незадовго після цього на її місці встановили тимчасові дерев’яні опори.

А згодом у міжвоєнний період поляки відбудували міст. Зробили вони це впродовж 1928-1930 років. Під час цих відновлюваних робіт рештки підірваного кам’яного моста розібрали аж до фундаменту. Риштування на об’єкті робили за проєктом українського інженера Балабана, а будівельні роботи проводила польська фірма. Спорудили міст відносно швидко, адже зводили його тільки впродовж двох літніх періодів, без жодних технічних засобів.

Під час Другої світової війни віадук дивом не постраждав. У червні 1941-го радянські війська відступали так швидко, що не встигали за собою «спалювати мости». А у 1944-му цього не змогли зробити німці.

16jpeg

Фото Максима Павлуся

Польська фірма, яка у міжвоєнний період здійснювала реконструкцію моста, дала йому гарантію терміном на 80 років.

У 2010 році він минув, а віадук і досі стоїть цілий та неушкоджений.

Ну і слава Богу, адже у нас досить сутужно із ремонтом «втомлених» мостів.

 

Читайте також у рамках проєкту 

КРІЗЬ ВІКИ: БУЦНІВ

КРІЗЬ ВІКИ: ЦЕРКВА НЕПОРОЧНОГО ЗАЧАТТЯ  ПРЕЧИСТОЇ ДІВИ МАРІЇ У СЕЛІ БУЦНІВ

КРІЗЬ ВІКИ: МАЛЬОВНИЧИЙ ОСТРІВ НА ЗАКРУТІ СЕРЕТУ 

КРІЗЬ ВІКИ: ОСТРІВСЬКЕ ЧУДОТВОРНЕ ДЖЕРЕЛО

КРІЗЬ ВІКИ: ЦЕРКВА СВЯТОЇ СОФІЇ ПРЕМУДРОСТІ БОЖОЇ

КРІЗЬ ВІКИ: БРАМА ПАЛАЦУ БАВОРОВСЬКИХ

logo vb